Georges Averhals | ||
---|---|---|
![]() |
||
Belgische kunstschilder en etser, heeft in de korte tijdspanne van zijn actief leven veel bijgedragen tot de kunst in de Rupelstreek. Vandaar deze biografie van zijn werk en leven. |
||
Georges Averhals, zoon van Celina Biscop en Louis Averhals, is een Belgische kunstschilder en etser, geboren te Schelle, 14 mei 1906, en overleden te Geel, 12 mei 1975. Hij was de oudste van vier kinderen, twee meisjes en twee jongens. |
||
Huwde te Schelle op 1 augustus 1931 met Gerardina Slieker. Zij was van Engelse nationaliteit, en was in 1927 overgekomen van Engeland. Uit dit huwelijk werden twee dochters geboren, in 1936 en 1942. | ||
Haar vader, Johan Slieker's benoeming als opzichter in de glasblazerij “Rupel en Schelde” in Schelle kwam "met huisvesting", maar gezien de grootte van het gezin, kon men een normaal huis voor hen niet vinden en werden ze in Scherpenstein gehuisvest, kasteeltje dat in 1967 werd afgebroken. Zij waren ook nauw betrokken bij het ontstaan van de protestantse gemeenschap in de Rupelstreek, ref. krantenartikel van 1980.. |
||
Opleiding Vanaf zijn 17de volgt Georges Averhals de dag- en avondklassen aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen. Hij behaalt uitmuntende resultaten, zoals vermeld in de Palmaressen, en een getuigschrift, gedateerd “Antwerpen, den 12 Augustus 1936” van de “Koninklijke Academie der Schoone Kunsten”: |
||
|
||
- Bijzondere prijs: Pieter van Engelen voor de schilderkunst
|
||
Uit waardering voor deze prestaties heeft het gemeentebestuur van Schelle op 6 juli 1929 een huldebetoon georganiseerd.
|
||
In oktober 1929 legde hij het toegangsexamen af tot het Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen, waar hij vijf jaar de lessen in het atelier van figuurschilderen volgde onder leiding van professor Walter Vaes. Ref. getuigschrift, gedateerd Antwerpen 12 augustus 1936, Koninklijke Academie der Schoone Kunsten, Antwerpen. | ||
![]() De Stad, 2e Jaargang no. 48, 14 februari 1930: Artikel “De Opleiding van den Kunstenaar, ’T Hooger Instituut voor Schoone Kunsten en de Koninklijke Akademie te Antwerpen”: ”Klas onder leiding van den bekenden schilder Walter Vaes". Georges Averhals op de voorgrond rechts. |
||
|
||
Werk en Leven ![]() |
||
K.K.V. Rugo Uit het boek “Boom tussen de twee wereldoorlogen” van de lokale historicus Alex Vinck (1926-2007) blijkt dat RUGO werd gesticht op 21 oktober 1934 in “Hôtel de l’Univers” bij Rik Everaerts. Letterkundige Ludo Van de Wygaert belichtte in een openingsrede het doel van de vereniging “om de op cultureel gebied verwaarloosde Rupelstreek een hoger kunstleven bij te brengen en haar steeds in de schaduw gestelde kunstenaars meer op het voorplan te brengen”. In de bijlage aan het Staatsblad nr. 156 van 5 juni 1937 wordt de “Rugo Kunst- en Kultureele Vereeniging voor de Rupelgouw” (verkorting K.K.V. Rugo en opgericht op 21 oktober 1934) te Boom officieel gesticht als vereniging zonder winstbejag, met als bestuursleden Frans Roofthooft, Voorzitter, Emiel Fredrix, secretaris, Gaston Moorkens, beheerder, Georges Averhals en Georges Vercruysse, leden van het hoofdbestuur. |
||
Jaarlijks werden RUGO tentoonstellingen georganiseerd en de eerste Kunsttentoonstelling had plaats van 20 april tot 25 april 1935. (Rugo catalogus 1935) | ||
|
||
|
||
Akademie te Boom Ref. artikel in een krant van 21 november 1936, “Boom, De Akademische Leergangen, een waardeerend initiatief, volledig sukses, breede toekomst”: “De Akademische Leergangen waren geboren, dit op 1 Oktober 1936 (volgens het Lustrumnummer Rugo op 1 September 1936), en zij zouden groeien.” Enkele uittreksels uit dit artikel: In 1938, in de bijlage van het Staatsblad N1079: wijziging van de standregelen i.v.m. de oprichting van de Akademie voor Schoone Kunsten van Boom. “Zij zal beschikken over een eigen bestuur bestaande uit de stichters: Georges Averhals, Georges Vercruysse en Gaston Moorkens; leeraars: Georges Averhals, tevens bestuurder, Georges Vercruysse en Gaston Moorkens.” De instelling heeft een volledig akademisch programma en omvat beeldhouwen, portret- en stillevenschilderen, akademisch tekenen, sierkunsten, publiciteit, etsen, hout- en marmerschildering en verder theoretische lessen. |
||
Akademietentoonstellingen De Akademietentoonstellingen hebben plaats in de lokalen van de gemeentejongensschool Centrum, Hospitaalstraat te Boom, waarvoor de gemeente telkens zijn toelating verleent. De eerste tentoonstelling heeft plaats op 21 augustus 1937 en worden jaarlijks herhaald. |
||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toelating Gemeentebestuur 1 juli 1937 - Artikel in Gewas Sept/Oct. 1937, Nr.4, over 1ste Akademietentoonstelling en foto van openingsrede en hoekje uit de zaal "Stilleven" - Openingsrede: van links naar rechts: E. Fredrix, G.Moorkens, G. Vercruysse, G. Averhals, J. Van Cleemput schepen van onderwijs en Adv.Spillemaeckers raadslid. |
||
Nationale Bank van België |
||
Van 2 augustus 1937 tot 31 juli 1943 werkt Georges Averhals als graveur bij de Nationale Bank van België te Brussel (woont dan te Ukkel), maar blijft betrokken bij de K.V.V. Rugo en de Akademie te Boom waarschijnlijk tot 1940. | ||
Tentoonstellingen Uiteraard neemt Georges Averhals deel aan de vele Rugo- en Akademietentoonstellingen georganiseerd door de K.V.V. Rugo en de Akademie te Boom, en bovendien tentoonstellingen buiten deze verenigingen: 1935: Cercle Artistique (Artistieke, litteraire en wetenschappelijke kring van Antwerpen), samen met hun meesters, Jef (Jules) De Bruycker en Walter Vaes, G. Averhals, J. Boone, R. De Coninck, J. Gorus, C. Heymans, R. Malfliet en L. Schrauwen (ref. Le Matin 8/12/35) |
||
Tentoonstelling Kon. Kunstverbond Antwerpen/Cercle Artistique: artikels uit De Stad, Ons Land, Le Matin. |
||
Leven Het is fascinerend hoe zijn stijl, techniek, kleurenpalet en onderwerpen evolueren, en hebben soms bepaalde elementen van het vroege impressionisme. Sommige landschappen scheppen een Aards Paradijselijke sfeer, dat soms tussen het wezenlijke en het onwezenlijke ligt. |
||
Galerij | ||
Webalbum met werken van Georges Averhals: De meeste werken die hier getoond worden zijn momenteel (1915) in het bezit van de familie. Ze worden weergegeven in de volgende volgorde: Meer werken zijn in het bezit van andere familieleden, maar foto’s momenteel nog niet beschikbaar. Ook over de jaren zijn schilderijen en tekeningen verkocht, huidige verblijfplaats nog onbekend. |
||
Met dank aan Referenties |
||
T. Averhals x |